Alles wat je wil weten over je online marketing strategie

Een waardevolle online marketing strategie met Coppa Marketing

Online marketing gaat een stuk makkelijker en efficiënter dan met offline middelen. Een online marketingstrategie is het absolute fundament voor succesvolle digitale marketing activiteiten van ieder bedrijf. Het maakt niet uit welke kanalen je precies inzet, met een goede online marketingstrategie groei je in de vorm van leads, omzet en natuurlijk ook klanten. Maar een succesvolle digitale marketingstrategie zet je niet zomaar even in elkaar. Gelukkig is Coppa Marketing er, wij bestaan om jou te laten groeien!
Social Media - Coppa Marketing

Hoe starten wij met een krachtige digitale marketingstrategie?

In ons vak krijgen we vaak de vraag: Hoe kun je beter worden gevonden op Google? Of: Wij gaan Google Ads inzetten voor ons bedrijf. De vraag is alleen of deze kanalen ook echt het nodige rendement gaan opleveren. Het kan namelijk zijn dat jouw doelgroep helemaal niet actief op zoek is naar jouw soort producten of diensten op Google, en dat er een verschuiving nodig is naar een online marketplace.

Doe de gratis Meta Ads Scan

Een op maat gemaakte oplossing

Ieder bedrijf is anders, dat snappen we bij Coppa Marketing maar al te goed. Dus hoe kan iedere online marketing strategie nu hetzelfde zijn? Een digitale marketingstrategie is op maat gesneden voor een bedrijf. Zelfs als iets voor de concurrenten wel werkt, dan hoeft dat nog niet te betekenen dat het voor jou ook werkt.

Bij Coppa Marketing zorgen we ervoor dat de juiste online kanalen worden gebruikt voor jouw onderneming. Daarnaast werken wij met meetbare gegevens of wel KPI’s (Key Performance Indicators). Zo wordt je doelstelling meetbaar en is het een stuk makkelijker om relevante content te creëren voor jouw doelgroep.

Ja, ik wil meer conversies

Wat is een online marketingstrategie?

Een online marketingstrategie is een bedrijfsstrategie en omvat alle activiteiten om een merk te promoten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan zoekmachine optimaliseren, of zoekmachine adverteren, social media marketing, contentmarketing, e-mailmarketing en nog een hoop meer. Met een online marketingstrategie kun je zelf bepalen welke doelen je wilt bereiken met behulp van online marketing. Deze moeten natuurlijk wel relevant zijn voor je bedrijf. Bij Coppa Marketing maken we gebruik van meerdere online kanalen om jouw marketingdoelen te halen.
Ja, ik wil meer conversies

Een duidelijk stappenplan voor effectieve online marketing strategie

Het opzetten van een online marketingstrategie doen wij natuurlijk niet zomaar. Goede online marketing strategieën hebben een duidelijke redenatie. Met onze expertise zetten we die samen met jou in stappen op, om jouw online aanwezigheid te verbeteren met de juiste digitale kanalen.

Definieer je bedrijf

Het maakt niet uit of je net bent gestart, of dat je al enigszins een proven trackrecord hebt, een goede marketingstrategie begint bij het begin. Wie ben jij? Wat los je op en voor wie? Waar sta je voor en wat wil je precies bereiken?

Maak het groot en klein

Dit moet je zowel klein als groot uittekenen, begin natuurlijk groot. Dus wat wil je over een jaar hebben bereikt, en over vijf jaar, en over tien jaar? Wat is het ultieme doel van je bedrijf? Pas wanneer je zeker weet hoe jouw doelen eruit zien, dan kan dit worden vormgegeven met USP’s.

Redeneer vanuit visie

Hoe ziet de visie van je bedrijf eruit? Hoe ga je die uitdragen? Welke online activiteiten en verschillende kanalen ondersteunen dit? Wanneer je dit in kaart brengt dan zal je versteld staan van de waardevolle inzichten die je krijgt in je eigen onderneming. Dit is de start van alle digitale marketingstrategieën. Wanneer je aan de slag gaat bij Coppa Marketing dan gaan we deze zaken samen met jou eerst eens goed in kaart brengen.

Ja, ik wil meer conversies

Bepaal de doelgroep

Of een digitale marketingcampagne succesvol is, hangt veelal af van de doelgroep. Begin met het verzamelen van de juiste informatie over de doelgroep. Op wie richt je je precies? Waar komen deze mensen vandaan? Wat moet er gebeuren voordat zij besluiten om bij jou tot aankoop over te gaan. Als je dit weet dan kun je een stuk beter inspelen op de wensen van de klanten.

Werk met persona’s

Het beste is om met persona’s te werken, en idealiter de gehele customer journey in kaart te brengen. Persona’s zijn als het ware denkbeeldige personen die je baseert op de werkelijkheid. Ieder heeft een eigen karakter en identiteit. Door middel van steeds meer onderzoek doen kom je er stukje bij beetje achter wie deze mensen zijn, waar ze precies tegenaan lopen, en welke online middelen je het beste kunt inzetten om hen te bereiken.

Waarom persona’s nodig zijn

Zonder een persona weet je niet welke eigenschappen jouw doelgroep heeft, dan wordt het ook lastig, zeker met een online strategie, om ze te kunnen aanspreken. Gelukkig hebben de experts van Coppa Marketing alle nodige ervaring en expertise in huis om jouw doelgroep volledig in kaart te brengen.

We noemden net al even de customer journey. Dit staat ook wel bekend als de klantenreis. Dit zijn alle fases en stappen die potentiële klanten doorlopen wanneer ze gebruik maken van jouw product of dienst. Door dit in kaart te brengen kunnen wij online marketing activiteiten beter plannen. Bij Coppa Marketing kunnen wij meerdere persona’s en een realistische customer journey opstellen om jouw online marketing strategie effectief te plannen.

Ja, ik wil meer conversies

Kijk naar de concurrenten

Bij Coppa Marketing kijken we altijd naar de concurrenten. Het opstellen van een goede online marketing strategie moet op basis van grondig onderzoek, ook op basis van wat de concurrenten doen. Wie zijn zij eigenlijk, welke kanalen gebruiken zij? Wat is hun doelgroep? Wat zijn hun USP’s?

Verleg de grenzen

Bij Coppa Marketing verleggen we graag de grenzen. Zo gaan we bij dit soort onderzoeken gerust de landsgrenzen over. Wat doen soortgelijke bedrijven in het buitenland? Hebben zij een heel interessante strategie ontwikkeld? Wanneer je goed naar de concurrentie kijkt, kun je de beste online marketingstrategie samenstellen. Dit geeft namelijk een hoop waardevolle gegevens.

En laten we duidelijk zijn, niet alles wat voor de concurrentie werkt zal ook voor jou werken. Je kan gerelateerde artikelen of diensten aanbieden, maar toch een andere doelgroep hebben. Misschien heeft je concurrentie ook wel andere doelen met hun strategie. De concurrentie is niet altijd leidend, maar door goed naar de concurrenten te kijken kun je wel een veel betere strategie samenstellen.

Ja, ik wil meer conversies

Stel je doelen op

Dit is ook een van de belangrijkste elementen voor een online strategie. Zorg ervoor dat je doelstellingen concreet en goed meetbaar zijn. Uiteindelijk wil je dat je duidelijk inzicht krijgt in de inspanningen die ook daadwerkelijk effect hebben. Bij Coppa Marketing werken we met KPI’s voor ieder online marketingmiddel. KPI’s voor content zijn bijvoorbeeld heel anders dan die voor sales. Je strategie slaat op je bedrijf, maar kan per onderdeel en afdeling wel verschillen.

Be SMART

Bij Coppa Marketing werken we graag met SMART doelen. SMART staat voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden. Bijvoorbeeld: In drie jaar een omzetgroei realiseren van 10% vergeleken met de vorige drie jaar. Een ambitieus doel, maar wel haalbaar.

Ja, ik wil meer conversies

Het kiezen van de juiste kanalen

Een effectieve marketingstrategie vereist de juiste online marketingkanalen. Elk kanaal heeft zijn eigen voor- en nadelen, zoals Google Ads, zoekmachineoptimalisatie, e-mailmarketing, inbound marketing, content marketing en social media. Analyseer welke kanalen je doelgroepen het meest gebruiken en hoe ze het liefst benaderd worden. Kies de kanalen die het beste bij je bedrijf passen en maak een weloverwogen keuze. We lichten er even een aantal voor je uit.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimaliseren is een traditionele marketing strategie die online wordt toegepast om beter gevonden te worden in de organische zoekresultaten. Bij Coppa Marketing kijken we of jij baat hebt bij zoekmachine optimalisatie, en hoe dit het beste kan worden toegepast in jouw plan.

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een krachtig instrument binnen de online marketingmix dat veel wordt gebruikt en bedrijven in staat stelt om direct en persoonlijk met hun doelgroep te communiceren. Door het versturen van gerichte en relevante e-mails kunnen bedrijven hun klanten op de hoogte houden van nieuwe producten, aanbiedingen en bedrijfsnieuws, wat de klantloyaliteit en betrokkenheid vergroot.

Zoekmachine adverteren

Dan een ander onderdeel van het online marketingplan om te bekijken, zoekmachine adverteren, in andere woorden Search Engine Marketing. De zoekmachine is dan jouw online marketing kanaal. Wij van Coppa Marketing optimaliseren jouw campagnes en marketingbudget aan de hand van de juiste tools.

Inbound marketing

Inbound marketing is een strategische benadering die gericht is op het aantrekken van klanten door waardevolle en relevante content te creëren en te delen. In tegenstelling tot traditionele marketingmethoden, die vaak interruptief zijn, draait inbound marketing om het verdienen van de aandacht van potentiële klanten door hen te voorzien van oplossingen voor hun problemen en antwoorden op hun vragen. Coppa Marketing kan je hierbij helpen.

Ja, ik wil meer conversies

Online marketing strategie nodig? Coppa Marketing helpt je verder!

Dus, je bent van plan om online marketing in te zetten? Of je hebt online marketing al geprobeerd, maar ziet nog geen resultaat? Geen probleem. Coppa Marketing helpt je verder. Wij helpen je om jouw online marketing doelstellingen effectief in kaart te brengen. Jouw online marketingstrategie bepaalt vervolgens welke middelen er worden ingezet om jouw online aanwezigheid te vergroten en te verbeteren. Wil je een op maat gesneden oplossing voor jouw bedrijf? Neem dan vandaag nog contact met ons op. We gaan graag met je in gesprek.

Doe de gratis Meta Ads Scan
Marketing agency
Most efficient way
Gound-breaking creativity
Transformative marketing solutions
Marketing agency
Most efficient way
Gound-breaking creativity
Transformative marketing solutions

Een dedicated partner voor de lange termijn

Met Coppa Marketing heb je echt een dedicated partner op de lange termijn. Met de bovenstaande stappen kun je zelf een effectieve online marketingstrategie opzetten. In combinatie met een goed doordacht online marketingplan kun je aanzienlijke vooruitgang boeken met je bedrijf. Het is echter belangrijk om te beseffen dat een online strategie nooit volledig af is. Je doelgroep kan in de loop van de tijd veranderen, vooral wanneer je nieuwe diensten of producten aan je aanbod toevoegt. Bovendien worden er voortdurend nieuwe online kanalen gelanceerd, waar je mogelijk nog niet aanwezig bent.

chance of interaction is greater

Blijf flexibel

Een succesvolle digitale marketingstrategie vereist voortdurende aanpassing en optimalisatie. Hier komt Coppa Marketing in beeld om je te helpen. Onze expertise en begeleiding zorgen ervoor dat je strategie altijd up-to-date en effectief blijft. Hier zijn enkele manieren waarop wij je kunnen ondersteunen:

Analyseren en het meten van resultaten
Je doelgroep begrijpen en inzichten verkrijgen
Het op de hoogte blijven van trends
Testen en optimaliseren
Zorgen dat je budget en resources flexibel genoeg zijn om snel in te spelen op veranderingen
Continu verbeteren
Doe de gratis Meta Ads Scan
Marketing agency
Most efficient way
Gound-breaking creativity
Transformative marketing solutions