Alles wat je wilt weten over TikTok adverteren in 2024!

TikTok Adverteren Coppa Marketing Stijn en Jochem

TikTok werd een aantal jaren geleden bekend als het platform waar je korte video’s en grappige dansjes op kon posten. In eerste instantie zou je als bedrijf ook niet meteen denken dat een TikTok campagne echt interessant is. Dat is heel begrijpelijk. Maar, niets is minder waar.

TikTok heeft – volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 an Newcom Research & Consultancy – inmiddels 4,6 miljoen actieve gebruikers in Nederland, waarvan 2,6 miljoen dagelijks actief zijn.

Vandaag vertellen we je hoe je adverteren via TikTok werkt en waarom je dit platform zeker niet moet overslaan als onderdeel van je online marketingstrategie.

Plan een gratis strategiesessie >

Nee, ik blijf tevreden met mijn huidige advertentieresultaten

TikTok Adverteren Coppa Marketing Stijn en Jochem
0

Jaar online
marketing ervaring

0

Online campagnes
gedraaid

0

MKB-ondernemers
gingen je voor

Wat is TikTok adverteren precies?

Adverteren op TikTok is een geweldige manier voor het uitbreiden van je online marketing strategie. Meer dan de helft van de TikTok gebruikers doet zelfs wel eens aankopen dankzij deze app.

Een TikTok advertentie valt ook minder op in vergelijking met andere social media. De advertentie zit namelijk verwerkt in de feed. TikTok staat er daarom ook om bekend dat gebruikers langer naar je video blijven kijken.

Dat betekent dat er een grotere kans is dat gebruikers via jouw TikTok video’s terechtkomen op je website, dan bij andere social media advertenties.

Wat anders is aan TikTok advertenties is dat je als bedrijf met korte, vermakelijke content goed kunt scoren. Je maakt natuurlijk wel een advertentie, maar je doet dit aan de hand van de ‘vibe’ van het social media platform.

De kans op interactie is daardoor groter. En je kunt via TikTok zelf je verhaal vertellen op een creatieve en authentieke manier.

Hoe werkt adverteren via TikTok ads?

Op het gebied van TikTok-adverteren zijn er een aantal belangrijke termen die je moet kennen. Wanneer je op TikTok inlogt, zie je de vijf belangrijkste termen al per direct onderaan de navigatiebalk staan.

1. TikTok Ads Manager

Adverteren op TikTok gaat niet per se geheel via je TikTok account, maar via TikTok ads manager. Dit is het platform waar jij alles omtrent je advertenties beheert. 

Als je hier nog geen account hebt dan moet je deze natuurlijk even aanmaken.

1. Het Dashboard

Wanneer je inlogt op ads manager dan is de eerste term die je ziet het ‘dashboard’. Op deze plek heb je een overzicht van je gegevens, en kun je ook je wijzigingen in prestaties bijhouden.

2. De Campagne

Misschien wel de belangrijkste term binnen de TikTok Ads Manager. Op deze pagina in je TikTok Ads Manager kun je alle campagnes, advertenties en advertentiegroepen die je hebt aangemaakt zien. Daarnaast kun je deze ook in bulk beheren. Wanneer je op de knop ‘Maken’ (‘Create’) klikt, dan wordt naar de pagina voor het creëren van advertenties gestuurd.

3. Rapportages

Op deze pagina kun je aangepaste rapportages opzetten zodat je structureel goede data binnenkrijgt. 

Dit is handig wanneer je inzage nodig hebt in waar je met je campagnes op TikTok staat, of je de doelen die je voor ogen had ook daadwerkelijk aan het behalen bent, en wat je eventueel moet aanpassen.

4. Insights

De insights zijn ook heel waardevol voor een TikTok-strategie. Hiermee krijg je een idee van het gedrag van gebruikers. Je komt te weten hoe hun interesses eruitzien en hoe ze omgaan met interactie met content van succesvolle merken.

5. Assets

Dit is ook een goede term om te leren. Dit is de plek waar je het beheren van website pixels, externe trackers en aangepaste doelgroepen kunt beheren. Daarmee creëer je de basis van je advertenties zodat je mogelijk nieuwe klanten kunt bereiken.

TikTok advertenties

Qua adverteren op TikTok kun je kiezen uit een hoop advertenties. Maar voor jouw marketingstrategie moet je natuurlijk een advertentie kiezen die het beste bij jouw product of dienst past. We nemen de mogelijkheden kort met je door.

1. Pins

Dit is de meest standaard manier van adverteren op TikTok, namelijk met gesponsorde pins. Dit zijn afbeeldingen die op de feed van een gebruiker verschijnen. Ook kunnen ze verschijnen bij het doen van een specifieke zoekopdracht.

Ze worden op een natuurlijke manier in de feed verwerkt met behulp van het TikTok algoritme. Daardoor zijn ze effectief. Ze worden bij het klikken op jouw pin automatisch naar je website doorgeleid.

2. Video pins

Video pins zijn niets meer dan een korte video advertentie. Handig voor bijvoorbeeld een preview of bepaalde ‘hacks’ met jouw gesponsorde product te laten zien.

Vanzelfsprekend is er sprake van bewegend beeld. Daar maakt dat deze pins het meeste opvallen binnen een feed.

3. Carrousels

Dit is meer een vervolg op de standaard pins. Er bestaat namelijk ook zoiets als een carrousel pin op TikTok. Hierbij draaien drie pins achter elkaar op dezelfde plek. Dit zijn pins die bij elkaar horen, maar ze vallen op omdat ze elkaar afwisselen.

Zo kun je bijvoorbeeld meerdere producten tegelijkertijd promoten, of de extra pins gebruiken voor het uitbreiden van je advertentie. Een carrousel pin kun je herkennen door de nummering (1/3, 2/3 en 3/3).

Verschillende campagnetypes

TikTok heeft een hoop functies op het gebied van campagne types en videomogelijkheden.

In-feed ads

Dit is het standaard campagne format van TikTok. Deze advertenties worden opgenomen in de ‘For You Feed’ van gebruikers. Dit zijn advertenties die zich automatisch afspelen en gebruikers kunnen hier een interactie mee aangaan. Meestal duurt een in-feed ad rond de 15 seconden.

Spark ads

Je kunt als bedrijf ook bestaande TikTok content promoten zonder dat het nodig is dat je een hele nieuwe video maakt. Deze advertenties worden ook in de ‘For You Feed’ van gebruikers opgenomen. Ook hier kunnen de gebruikers een interactie aangaan met de advertentie. Dit is een ideale vorm van adverteren voor een bedrijf met goedlopende content waarvan je een TikTok advertentie wilt maken.

Topview ads

Deze advertentie wordt getoond wanneer een gebruiker de app opent. Deze advertentie verschijnt dan bovenaan de ‘For You Feed’. Gebruikers kunnen de video liken en delen. Ook kunnen ze erop reageren of op een andere manier interactie aangaan met de advertentie. Deze vorm van adverteren duurt zo rond de 60 seconden.

Branded hashtag challenge ads

Deze vorm van adverteren kan eigenlijk meer worden gezien als campagne dan echt een advertentie. Dit is een gesponsorde hashtag challenge die getoond wordt op de ‘Discover’ pagina, op je ‘For You Feed’, en tevens op de Hashtag Challenge landingspagina. Deze campagne kent een hoog gehalte aan engagement. Voor deze vorm van adverteren is er geen optimale lengte. Dit is namelijk onbelangrijk, het gaat meer om de challenge die ermee gepaard gaat.

Branded effects

Als bedrijf kun je er ook voor kiezen om filters, stickers en andere effecten te creëren waar gebruikers iets mee kunnen doen. Dit kan worden gedaan in de vorm van een eigen campagne, of dit kan worden geïntegreerd in een hashtag challenge.

Brand takeover ads

Net zoals bij Topview ads zijn Brand takeover ads full-screen advertenties. Deze advertenties kunnen zowel dynamisch als statisch zijn. Deze advertenties worden ook getoond zodra de TikTok app wordt geopend. Een gebruiker kan maximaal een Brand Takeover-ad per dag zien. De optimale lengte van deze advertenties zijn rond de 3 tot 5 seconden.

Doelgroepen en targeting opties

Als je aan sociale media denkt, dan zal Facebook of Instagram een van de eerste voorbeelden zijn die in je opkomen. Dat is logisch, want Facebook is nog altijd het grootst onder de social media kanalen, ook qua aantal gebruikers, en Instagram (vooral populair onder jongeren) is van Facebook.

Millennials and Gen Z'ers

Facebook is een populair social media platform, maar dat geldt echter niet per definitie voor jongeren. Die zijn meer bezig met Instagram, TikTok, Snapchat, en natuurlijk YouTube. 

Wanneer jij je als bedrijf wilt richten op jonge generaties geboren tussen 1980 en 2015 (Millennials en Gen Z), dan is het uiteraard goed om te weten welke kanalen zij gebruiken. 

Vooral Gen Z’ers (geboren tussen 1998 en 2015) zijn veel online actief. Vooral bij hen zal TikTok adverteren zeer effectief zijn, ook gezien meer dan 70% van hun aankopen online doet.

Customer journey

Wanneer we het hebben over de Customer journey, ofwel de klantreis, dan staan TikTok gebruikers nog aan het begin van een funnel. Dat betekent dat TikTok wordt gebruikt nog voordat er überhaupt sprake is van een intentie om te kopen. TikTok gebruikers zijn vaak actief op het platform om inspiratie op te doen.

Targeting & Demografie

Dit zijn misschien wel de belangrijkste elementen van iedere online marketingstrategie. Wanneer je een TikTok advertentie opzet dan kun je deze wel zomaar de wijde wereld in slingeren, maar dat heeft absoluut geen zin. Het succes van een marketingstrategie zit hem niet per se in het bereiken van zo veel mogelijk mensen, maar meer in het bereiken van de juiste mensen. De kans is groter dat zij interesse hebben in jouw advertentie, en dus sneller tot aankoop overgaan.

Targeting betekent in principe op welke doelgroep je je advertentie richt. Deze doelgroep wordt bepaald aan de hand van de juiste demografische gegevens. Bijvoorbeeld: Gender, locatie, leeftijd, taal, apparaat (mobiel, laptop, etc.), interesses, en ga zo maar door. Het is dus belangrijk om een goed beeld te scheppen van je doelgroep. Zodat de advertentie en de content aansluiten op de doelgroep en de advertentiedoelstelling. De doelgroep bepaalt voor het grootste gedeelte de manier waarop jij jezelf presenteert.

Zoekwoorden & Interesses

Targeting op basis van zoekwoorden betekent dat je advertentie wordt getoond aan gebruikers die specifiek op een bepaalde term, of termen zoeken. Zo kun je makkelijk gebruikers bereiken die in een bepaalde categorie vallen. Het is mogelijk om te kiezen tussen woordgroepen of exacte zoekwoorden.

Je kunt kiezen uit 25 woorden per advertentiegroep. Onderzoek naar zoekvolume is binnen TikTok helaas nog niet mogelijk. Maar je kunt handig gebruikmaken van de zoekfunctie om op zoek te gaan naar interessante suggesties. Interesses kun je binnen TikTok handmatig instellen, dat geldt voor iedere gebruiker. Hetzelfde geldt voor adverteerders. Zo kun je gebruikers bereiken met dezelfde interesses.

Remarketing

Een belangrijke term binnen online marketing is ‘remarketing’. Dat betekent dat je gebruik kunt maken van doelgroepen die zich ongeveer hetzelfde gedragen op TikTok als een doelgroep die je al eens eerder hebt ingesteld. Deze noemen we ook wel ‘act likes’.

Zo’n soort doelgroep gedraagt zich dus ongeveer hetzelfde als je huidige klanten. Daarmee kun je dus gebruikers bereiken die zich ongeveer hetzelfde gedragen als een doelgroep die je al hebt. Remarketing op deze manier kan behoorlijk effectief zijn om meer potentiële klanten te trekken.

Wat kost adverteren op Tiktok?

Zoals je hebt kunnen zien zitten er heel wat haken en ogen aan TikTok advertenties, en dan hebben andere principes zoals bijvoorbeeld de gemiddelde kosten per klik (cost-per-click), kosten per actie, cost-per-mille en return on ad spend nog niet eens gehad. Dit heeft weer meer te maken met het kostenaspect van TikTok ads, wat toch ook een van de belangrijkste punten is.

Hoewel TikTok een platform is waar de concurrentie niet per definitie zo groot is als op Facebook of Instagram, moet je wel rekening houden met een bepaald budget. Per 100 views betaal je bij TikTok namelijk 10 euro, het kan ook zo zijn dat verschillende bedrijven andere bedragen betalen per 1000 views (cost-per-mille). De gemiddelde kosten per klik (cost-per-click) voor adverteren op TikTok bedragen rond de 1 euro.

Relatief nieuw, minder concurrentie

Dit lijkt misschien redelijk veel, maar houd wel in het achterhoofd dat TikTok een relatief nieuw platform is en dat de afwezigheid van de concurrentie tot dusver er wel voor zorgt dat je jezelf kunt profileren als een early adopter.

Waarom adverteren op TikTok uitbesteden?

Is TikTok ads uitbesteden winstgevend?

Het moge duidelijk zijn, een goede en succesvolle advertentiecampagne op TikTok moet honderd procent voorbereid zijn. Dat betekent dat je over alles moet nadenken, beslissingen moet maken aan de hand van data en marktkennis nodig hebt om de juiste doelgroep in kaart te brengen. Maak je hier fouten in, dan is er een grote kans dat je alles voor niets aan het doen bent. Het kost je geld, en het levert geen extra omzet op.

Door TikTok ads uit te besteden bij Coppa daarentegen, kun je vertrouwen op experts die weten waar ze mee bezig zijn. Wanneer je dan winstgevende campagnes hebt die zorgen voor extra omzet, in tegenstelling tot wanneer jouw campagnes meer kosten dan opleveren, dan is TikTok ads uitbesteden bij Coppa een winstgevende optie op de lange termijn.

Hulp met het managen van de kosten? Geen probleem!

Als je TikTok ads laat uitbesteden bij Coppa, dan zorgen we er niet alleen voor dat jouw campagnes goed lopen, wij nemen ook het aspect van de kosten volledig uit handen. Wij hebben uiteraard ook kennis van hoe je TikTok advertenties kostenefficiënt houdt. Dan hoef jij je hier niet druk om te maken en dan kun jij je focussen op waar jij zo goed in bent, ondernemen!

Ook kan het zijn dat je liever zelf aan de knoppen blijft draaien, geen enkel probleem! Onze samenwerking wordt ingericht zoals jij dat graag wilt. Uiteraard blijf je hoe dan ook betrokken, en geven we je regelmatig inzage aan de hand van structurele data zodat jij nauwkeurig op de hoogte blijft van alle resultaten.

Plan vandaag nog een gratis strategiegesprek in

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Plan dan vandaag nog een gratis strategiegesprek in. Dan gaan we met elkaar in gesprek over jouw huidige situatie betreft TikTok advertenties en dan gaan we direct kijken hoe we jou verder kunnen helpen.

Plan een gratis strategiesessie >

Nee, ik blijf tevreden met mijn huidige advertentieresultaten