Adverteren op Instagram? Met Coppa is het rendabel!
Ons doel is om jouw bedrijf te laten groeien
Wat is het verschil tussen een organische en een betaalde post?
Allereerst is het handig om het verschil te snappen tussen twee belangrijke termen: Organische en betaalde posts. Een organische post is een normaal bericht op je Instagram dat geplaatst is door een gebruiker, een advertentie is een betaalde post.
Als iemand een advertentie te zien krijgt, kun je ook duidelijk zien dat het om een advertentie gaat. Hier wil je gebruikers overtuigen om tot actie over te gaan. Op welke manier dat is, hangt af van het doel van de advertentie. Hier komen we later op terug.
Organische posts zijn echter niet per definitie oninteressant. Je kunt als bedrijf ook organische posts plaatsen om bijvoorbeeld relaties op te bouwen met klanten, waardevolle informatie te delen, vragen te beantwoorden van klanten, of simpelweg jouw ‘brand’ op de kaart te zetten.
Waarom adverteren op Instagram?
In 4 stappen naar succesvolle Social Media marketing met Coppa Marketing
Ondervragen, analyseren en onderzoeken
Elk bedrijf is uniek en heeft zijn eigen doelen en uitdagingen. Een grondige strategiesessie is daarom altijd het startpunt.
Tijdens de strategiesessie zorgen we ervoor dat we je bedrijf, je doelgroep en je marketingdoelstellingen beter begrijpen. We stellen gerichte vragen om inzicht te krijgen in je huidige marketingstrategie, je concurrentie en je gewenste groeirichting.
Daarnaast analyseren we de prestaties van je huidige social media advertenties, als die er zijn, om te identificeren wat werkt en waar verbeteringen nodig zijn.
Volledige advertentiestrategie afgestemd op je bedrijfsdoelstellingen
Na de strategiesessie gaan we aan de slag om een volledige advertentiestrategie op te stellen die naadloos aansluit op je bedrijfsdoelstellingen.
We analyseren alle verzamelde data en vertalen deze naar een plan van aanpak dat specifiek is afgestemd op je bedrijf. We identificeren de meest geschikte socialemediakanalen en bepalen de meest effectieve targetingstrategieën.
Met ons gameplan zorgen we ervoor dat elke euro die je investeert in social media advertenties optimaal rendeert.
Jouw top-converterende campagnes staan live
Zodra het gameplan is goedgekeurd, gaan we over tot actie. Allereerst zorgen we voor een volledige meetbaarheid van de campagnes. 100% valide, betrouwbaar en volgens de wetten van de AVG.
Daarna worden de campagnes opgezet in de diverse advertentiesystemen. Na een laatste check is het dan zover. Je campagnes staan live!
Optimaliseren & opschalen
Nu begint het pas echt!
Voortdurend houden we de prestaties van je campagnes nauwlettend in de gaten. Dat doen we onder het motto: “Kansen zien = kansen grijpen”. Doet de kans zich voor om te optimaliseren of op te schalen?
Dan doen we dit aan de hand geavanceerde optimalisatie- en opschaaltechnieken (en data!). Indien nodig passen we onze advertentiestrategieën aan. We streven ernaar om voortdurend te leren en te verbeteren, zodat je maximale ROI uit je advertentiebudget haalt.
Met realtime dashboards (rapportages) en transparante communicatie houden we je op de hoogte van de voortgang en de behaalde resultaten.
Steeds meer bedrijven maken gebruik van Instagram advertenties
Iedere dag maken steeds meer bedrijven een Instagram account aan en ieder bedrijf brengt weer nieuwe ideeën en perspectieven op tafel.
Door andere bedrijven op Instagram te volgen kun je een hoop leren. Bijvoorbeeld hoe je jouw eigen profiel beter kunt benutten. Hoe je betere Instagram posts maakt die je doelgroep echt aanspreken en je leert in het algemeen beter te snappen hoe Instagram werkt.
Bij Coppa Marketing is dit precies wat we doen. We kijken naar de concurrentie, en dan natuurlijk vooral de concurrenten wiens Instagram campagnes goed presteren.
Met onze expertise in online marketing kijken we naar de strategie die het beste werkt. Dat hangt natuurlijk ook af van de verschillende doelstellingen die een campagne heeft. Dit heeft weer invloed op het type advertentie en op de kosten.
Wat maakt een goede Instagram advertentie?
Dit is per advertentie verschillend. Waar het vooral om gaat is het bereiken van de juiste doelgroep en deze op de juiste manier te prikkelen. Wees kort maar krachtig en geef een duidelijke call to action. Deze kan variëren van ‘Shop nu’ tot ‘Meld je aan voor onze nieuwsbrief’
Bereik/naamsbekendheid
Instagram advertenties met deze doelstelling zijn vaak het goedkoopst, omdat zoveel mogelijk mensen willen bereiken en het hierbij niet uitmaakt wie je wilt bereiken. Vaak ligt de CPM (Cost-Per-Mille, oftewel kosten per 1000 weergaven) rond 3 euro.
Websiteverkeer
Met deze advertentiedoelstelling wil je zo veel mogelijk klikken tegen de laagste kosten genereren. Immers hoe meer klikken, hoe meer verkeer er naar jouw website gaat. In veel gevallen zorgt dit ervoor dat je goedkope, maar minder kwalitatieve klikken naar je website krijgt. De prijs per klik (CPC) ligt dan vaak tussen de €0,05 – €0,50.
Leadgeneratie / Sales
Bij advertenties met dit doel wil je leads verzamelen of verkopen genereren. De doelgroep (B2B vs B2C) die je benadert heeft grote invloed op de CPM prijs bij deze advertentiedoelstelling. De CPM varieert dan tussen ±€3 – €20 per 1.000 weergaven. De meeste bedrijven betalen bij deze doelstelling tussen de €5 – €10 per 1.000 weergaven.
Adverteren Instagram kosten
Dus, er zijn kansen genoeg als het aankomt op adverteren op Instagram. Maar hoe zit het met de kosten? Want kansen zijn hartstikke leuk.
Maar een Instagram advertentie moet natuurlijk wel rendabel zijn. Wanneer je de juiste strategie hanteert dan is dat het ook zeker. De gemiddelde kosten van adverteren op Instagram liggen tussen de 3 euro en de 5 euro per 1.000 impressies (weergaven). De kosten zijn afhankelijk van enorm veel factoren. Een daarvan is de doelstelling van de advertentie. Uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel budget je per campagne uitgeeft. Je stelt immers zelf een dag- of looptijdbudget in. Dit budget kun je gedurende de campagne zelfs nog wijzigen.
Hoe worden de kosten bepaald?
De doelgroep
Het advertentiebudget
Het advertentie doel
Een Instagram advertentie plaatsen, hoe gaat dat in zijn werk?
Wanneer je met Instagram adverteren aan de slag wilt, dan zet je niet zo even 1, 2, 3 een succesvolle campagne op. Daar gaat een hele hoop aan vooraf. Hoewel het plaatsen van een advertentie op Instagram op zich helemaal geen hogere wiskunde is, is het toch verstandig om in deze fase al een specialist in te huren.
Waarom het risico lopen dat je advertenties niet rendabel zijn? Dan kost adverteren onderaan de streep alleen maar meer. Laten we daarom samen kijken naar wat voor jullie de beste stappen zijn om te zetten. Plan via onderstaande knop een kennismakingsgesprek bij ons in.
De juiste marketingdoelstelling
Wanneer je op Instagram wilt adverteren, dan is de doelstelling van de campagne ongelooflijk belangrijk. De doelstelling is namelijk hetgeen waarop het algoritme de campagne gaat optimaliseren. Wanneer je op Instagram gaat adverteren, dan zijn er twee hoofddoelstellingen.
Het bepalen van de doelgroep
Als je al een Facebook pagina hebt waarmee je adverteert, dan heb je de juiste doelgroep misschien al voor ogen. Wanneer dit niet het geval is, dan is het handig om de opties van targeting even door te nemen.
Locatie targeting
Leeftijd en/of geslacht
Demografie, connecties en interesses
Aangepaste of look-a-like doelgroepen
Plaatsingen
Het budget en looptijd
Daarna gaan we de advertentie maken. Op Instagram kies je altijd voor een bepaalde soort advertentie. We nemen de verschillende soorten advertenties even met je door.
Verschillende soorten Instagram advertenties
Video advertenties
Foto advertenties
Collection ads
Carrousel advertenties
Instagram story ads
Waarom Instagram ads uitbesteden?
Zoals we hebben laten zien, lijkt het simpel maar er komt heel veel expertise kijken bij Instagram adverteren. Wij als ervaren adverteerders maken gebruik van een bewezen werkwijze.
Het opzetten van een advertentie is absoluut niet lastig, maar het succesvol opbouwen en managen van campagnes vraagt om expertise op het gebied van marketing, het in kaart brengen van je doelgroep, kennis van Meta Ads Manager, het algoritme, de juiste data analyseren en gebruiken voor een goed resultaat.
Daarnaast is het heel fijn als je uiteindelijk conversies krijgt door middel van adverteren op sociale media, maar dan ben je er nog niet. Succesvol worden is één ding, maar dit ook blijven gaat om een langetermijnvisie, blijven optimaliseren.
Bij Coppa Marketing hebben we een bewezen werkwijze waarmee we al veel klanten hebben geholpen. Weten wat we voor jou kunnen betekenen? Maak vandaag nog een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!