Alles wat je wilt weten over Instagram adverteren in 2024!

Adverteren op Instagram? Met Coppa is het rendabel!

Instagram is een platform dat wereldwijd meer dan een miljard gebruikers heeft, en in Nederland meer dan 5 miljoen. Daarmee is het een van de grootste social media platforms en liggen er een hoop kansen.
Een groot deel van de gebruikers bezoekt het platform meerdere keren per dag. Als adverteerder kan het dus een goede optie zijn om je merk, naamsbekendheid en sales te laten groeien.
Hoe werkt Instagram adverteren, wat kost het en is het rendabel? Met Coppa wel! En wij leggen je uit waarom. Wij durven de uitdaging aan te gaan, jij ook?

Ons doel is om jouw bedrijf te laten groeien

9+
jaar online marketing ervaring
1,000+
online campagnes gedraaid
100+
MKB-ondernemers gingen je voor
Marketing agency
Most efficient way
Gound-breaking creativity
Transformative marketing solutions

Wat is het verschil tussen een organische en een betaalde post?

Allereerst is het handig om het verschil te snappen tussen twee belangrijke termen: Organische en betaalde posts. Een organische post is een normaal bericht op je Instagram dat geplaatst is door een gebruiker, een advertentie is een betaalde post.

Als iemand een advertentie te zien krijgt, kun je ook duidelijk zien dat het om een advertentie gaat. Hier wil je gebruikers overtuigen om tot actie over te gaan. Op welke manier dat is, hangt af van het doel van de advertentie. Hier komen we later op terug.

Organische posts zijn echter niet per definitie oninteressant. Je kunt als bedrijf ook organische posts plaatsen om bijvoorbeeld relaties op te bouwen met klanten, waardevolle informatie te delen, vragen te beantwoorden van klanten, of simpelweg jouw ‘brand’ op de kaart te zetten.

Plan een gratis strategiesessie

Waarom adverteren op Instagram?

Waarom zou je adverteren op Instagram? Een aantal voordelen van de organische posts overlappen namelijk met die van de betaalde posts (advertenties). Organische posts zijn gratis, alleen het duurt een stuk langer voordat je het aantal volgers en de gekozen doelgroep bereikt.
Betaalde Instagramcampagnes helpen je om sneller je doel te bereiken. Benieuwd hoe wij jouw (omzet)doelen kunnen behalen door het inzetten van advertentiecampagnes op Instagram? Plan een gratis strategiesessie via onderstaande knop. 
Plan een gratis strategiesessie
Onze diensten

In 4 stappen naar succesvolle Social Media marketing met Coppa Marketing

1. Strategiesessie
Ondervragen, analyseren en onderzoeken

Elk bedrijf is uniek en heeft zijn eigen doelen en uitdagingen. Een grondige strategiesessie is daarom altijd het startpunt.

Tijdens de strategiesessie zorgen we ervoor dat we je bedrijf, je doelgroep en je marketingdoelstellingen beter begrijpen. We stellen gerichte vragen om inzicht te krijgen in je huidige marketingstrategie, je concurrentie en je gewenste groeirichting.

Daarnaast analyseren we de prestaties van je huidige social media advertenties, als die er zijn, om te identificeren wat werkt en waar verbeteringen nodig zijn.

2. The gameplan
Volledige advertentiestrategie afgestemd op je bedrijfsdoelstellingen

Na de strategiesessie gaan we aan de slag om een volledige advertentiestrategie op te stellen die naadloos aansluit op je bedrijfsdoelstellingen.

We analyseren alle verzamelde data en vertalen deze naar een plan van aanpak dat specifiek is afgestemd op je bedrijf. We identificeren de meest geschikte socialemediakanalen en bepalen de meest effectieve targetingstrategieën.

Met ons gameplan zorgen we ervoor dat elke euro die je investeert in social media advertenties optimaal rendeert.

3. Ready, set, GO! 
Jouw top-converterende campagnes staan live

Zodra het gameplan is goedgekeurd, gaan we over tot actie. Allereerst zorgen we voor een volledige meetbaarheid van de campagnes. 100% valide, betrouwbaar en volgens de wetten van de AVG.

Daarna worden de campagnes opgezet in de diverse advertentiesystemen. Na een laatste check is het dan zover. Je campagnes staan live!

4. Analyseren
Optimaliseren & opschalen

Nu begint het pas echt!

Voortdurend houden we de prestaties van je campagnes nauwlettend in de gaten. Dat doen we onder het motto: “Kansen zien = kansen grijpen”. Doet de kans zich voor om te optimaliseren of op te schalen?

Dan doen we dit aan de hand geavanceerde optimalisatie- en opschaaltechnieken (en data!). Indien nodig passen we onze advertentiestrategieën aan. We streven ernaar om voortdurend te leren en te verbeteren, zodat je maximale ROI uit je advertentiebudget haalt.

Met realtime dashboards (rapportages) en transparante communicatie houden we je op de hoogte van de voortgang en de behaalde resultaten.

Marketing agency
Most efficient way
Gound-breaking creativity
Transformative marketing solutions

Steeds meer bedrijven maken gebruik van Instagram advertenties

Iedere dag maken steeds meer bedrijven een Instagram account aan en ieder bedrijf brengt weer nieuwe ideeën en perspectieven op tafel.

Door andere bedrijven op Instagram te volgen kun je een hoop leren. Bijvoorbeeld hoe je jouw eigen profiel beter kunt benutten. Hoe je betere Instagram posts maakt die je doelgroep echt aanspreken en je leert in het algemeen beter te snappen hoe Instagram werkt.

Bij Coppa Marketing is dit precies wat we doen. We kijken naar de concurrentie, en dan natuurlijk vooral de concurrenten wiens Instagram campagnes goed presteren.

Met onze expertise in online marketing kijken we naar de strategie die het beste werkt. Dat hangt natuurlijk ook af van de verschillende doelstellingen die een campagne heeft. Dit heeft weer invloed op het type advertentie en op de kosten.

chance of interaction is greater

Wat maakt een goede Instagram advertentie?

Dit is per advertentie verschillend. Waar het vooral om gaat is het bereiken van de juiste doelgroep en deze op de juiste manier te prikkelen. Wees kort maar krachtig en geef een duidelijke call to action. Deze kan variëren van ‘Shop nu’ tot ‘Meld je aan voor onze nieuwsbrief’

Instagram advertenties met deze doelstelling zijn vaak het goedkoopst, omdat zoveel mogelijk mensen willen bereiken en het hierbij niet uitmaakt wie je wilt bereiken. Vaak ligt de CPM (Cost-Per-Mille, oftewel kosten per 1000 weergaven) rond 3 euro.

Met deze advertentiedoelstelling wil je zo veel mogelijk klikken tegen de laagste kosten genereren. Immers hoe meer klikken, hoe meer verkeer er naar jouw website gaat. In veel gevallen zorgt dit ervoor dat je goedkope, maar minder kwalitatieve klikken naar je website krijgt. De prijs per klik (CPC) ligt dan vaak tussen de €0,05 – €0,50.

Bij advertenties met dit doel wil je leads verzamelen of verkopen genereren. De doelgroep (B2B vs B2C) die je benadert heeft grote invloed op de CPM prijs bij deze advertentiedoelstelling. De CPM varieert dan tussen ±€3 – €20 per 1.000 weergaven. De meeste bedrijven betalen bij deze doelstelling tussen de €5 – €10 per 1.000 weergaven.

Adverteren Instagram kosten

Dus, er zijn kansen genoeg als het aankomt op adverteren op Instagram. Maar hoe zit het met de kosten? Want kansen zijn hartstikke leuk.

Maar een Instagram advertentie moet natuurlijk wel rendabel zijn. Wanneer je de juiste strategie hanteert dan is dat het ook zeker. De gemiddelde kosten van adverteren op Instagram liggen tussen de 3 euro en de 5 euro per 1.000 impressies (weergaven). De kosten zijn afhankelijk van enorm veel factoren. Een daarvan is de doelstelling van de advertentie. Uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel budget je per campagne uitgeeft. Je stelt immers zelf een dag- of looptijdbudget in. Dit budget kun je gedurende de campagne zelfs nog wijzigen.

Gratis adviesgesprek
Onze diensten

Hoe worden de kosten bepaald?

Je zult je vast afvragen, wat gaat adverteren op Instagram kosten? Wat je ook wilt bereiken, het advertentiebudget speelt natuurlijk altijd een grote rol voor ieder bedrijf. Wij geven je een korte inzage van hoe de kosten voor Instagram advertenties worden bepaald en hoe je jouw budget het meest effectief benut.
De doelgroep
De juiste doelgroep is een belangrijk onderdeel van iedere marketingcampagne. Dat weet ook Instagram. De doelgroep speelt dus een hele belangrijke rol in de prijsstelling.
Wanneer je het optimaliseren van jouw campagne wilt maximaliseren, moet een doelgroep dus zorgvuldig in kaart worden gebracht door middel van specifieke persona’s waarin zo veel mogelijk demografische factoren, gedragskenmerken, behoeften, interesses en pijnpunten worden vastgesteld.
Vervolgens moet de content die een persona het meest aanspreekt worden geïdentificeerd en daar moet de Instagram campagne omheen worden gebouwd.

Het advertentiebudget
Je advertentiebudget is vanzelfsprekend ook een belangrijke factor. Wanneer je een groter budget hebt kun je een groter publiek bereiken.
Daarnaast kun je met een groter budget ook vaak makkelijker je doel/focus bereiken. Toch is beginnen met een hoog budget niet altijd nodig.
Hoe dan ook zal je met een bepaald advertentiebudget dienen te starten. Per bedrijf zal dit verschillen.
De meeste bedrijven starten met €500 – €1000 per maand. Dat biedt voldoende speelruimte om in het klein te kunnen experimenteren.
Naarmate er meer kennis is naar wat voor jou werkt, en hoe je advertenties op sociale media kunt laten converteren richting jouw doelstelling kun je het budget geleidelijk verhogen. Maar dit kan alleen aan de hand van bevindingen uit feitelijke data.
Het advertentie doel
Het doel van een advertentie kan ook de kosten beïnvloeden. Wil je bijvoorbeeld meer likes op een pagina, of wil je dat gebruikers naar je website doorklikken? Iedere advertentie heeft een eigen prijs.
Het is ook belangrijk om een doel te kiezen dat goed overeenkomt met de algemene doelstellingen van je bedrijf.
Of het nu gaat om meer merkbekendheid, meer traffic naar je website of meer conversies, je moet een doel selecteren dat goed bij je bedrijf past en daar een campagne omheen bouwen.
Marketing agency
Most efficient way
Gound-breaking creativity
Transformative marketing solutions

Een Instagram advertentie plaatsen, hoe gaat dat in zijn werk?

Wanneer je met Instagram adverteren aan de slag wilt, dan zet je niet zo even 1, 2, 3 een succesvolle campagne op. Daar gaat een hele hoop aan vooraf. Hoewel het plaatsen van een advertentie op Instagram op zich helemaal geen hogere wiskunde is, is het toch verstandig om in deze fase al een specialist in te huren.

Waarom het risico lopen dat je advertenties niet rendabel zijn? Dan kost adverteren onderaan de streep alleen maar meer. Laten we daarom samen kijken naar wat voor jullie de beste stappen zijn om te zetten. Plan via onderstaande knop een kennismakingsgesprek bij ons in.

Plan een gratis strategiesessie

De juiste marketingdoelstelling

Wanneer je op Instagram wilt adverteren, dan is de doelstelling van de campagne ongelooflijk belangrijk. De doelstelling is namelijk hetgeen waarop het algoritme de campagne gaat optimaliseren. Wanneer je op Instagram gaat adverteren, dan zijn er twee hoofddoelstellingen.

Leads verzamelen

Deze doelstelling gebruik je wanneer je met jouw Instagram advertentie leads wilt verzamelen. Denk hierbij aan aanmeldingen voor je nieuwsbrief, downloads van je e-book of inschrijvingen voor een webinar. Deze doelstelling wordt naast ‘Conversies’ zeer veel gebruikt. Vooral door bedrijven in de (zakelijke) dienstverlening.

Conversies

Heb je een webshop of verkoop je online producten/diensten? Dan is dit de doelstelling die je kiest als je meer verkopen wilt realiseren. Dit is de vaakst gekozen doelstelling en in de meeste gevallen ook de verstandigste. Het instagram algoritme gaat dan namelijk focussen op het converteren van de doelgroep. 

Onze diensten

Het bepalen van de doelgroep

Wanneer je de juiste doelstelling hebt bepaald is het tijd om de juiste doelgroep te bepalen. Het is lang niet altijd het geval dat een groter publiek zich vertaalt in meer resultaten. De kunst is de juiste mensen bereiken. Hoeveel mensen je bereikt maakt weinig uit als deze niet bij jouw product of dienst passen.

Als je al een Facebook pagina hebt waarmee je adverteert, dan heb je de juiste doelgroep misschien al voor ogen. Wanneer dit niet het geval is, dan is het handig om de opties van targeting even door te nemen.
Locatie targeting
Wanneer je aan de slag gaat met locatie targeting, dan bepaal je daarmee waar je betaalde posts te zien zijn. Dus in welk land, provincie of stad. Ook kun je locaties uitsluiten. Dat is handig wanneer je bijvoorbeeld een service aanbiedt op specifieke locaties.
Leeftijd en/of geslacht
Je kunt bij Instagram ook targeten op leeftijd. De meeste producten of diensten hebben een bepaalde leeftijdsgroep voor ogen. Je kunt targeten tussen 13 en 65+. Daarnaast kun je ook kiezen of je eventueel een specifiek geslacht wilt targeten.
Demografie, connecties en interesses
Wanneer je onder ‘gedetailleerde targeting’ kijkt, dan vind je de optie demografie. Daarbij vind je verschillende subcategorieën.
Aangepaste of look-a-like doelgroepen
Met de optie aangepaste doelgroepen kun je je eigen lijst met contacten uploaden. Op die manier kun je jouw advertentie richten op leads die je al in de pijplijn hebt zitten. En met een aangepaste doelgroep samenstellen kun je ook een look-a-like doelgroep aanmaken. Hierdoor kan Instagram mensen vinden met eigenschappen die vergelijkbaar zijn aan doelgroepen die je al hebt.
Plaatsingen
Wanneer je de doelgroep hebt bepaald is het tijd voor de volgende stap, het kiezen van je plaatsingen. Het plaatsen geeft aan waar de advertentie getoond wordt: Instagram overzicht, Instagram Stories, Instagram Explore, enzovoorts.
Het budget en looptijd
Nu moet je je budget bepalen, en de looptijd van je campagne. Je kunt kiezen tussen een dagbudget en een looptijdbudget. In de meeste gevallen kiest men voor een dagbudget. 

Daarna gaan we de advertentie maken. Op Instagram kies je altijd voor een bepaalde soort advertentie. We nemen de verschillende soorten advertenties even met je door.
Onze diensten

Verschillende soorten Instagram advertenties

Video advertenties
Hier wordt je advertentie getoond middels een video. Hier kun je optimaal gebruikmaken van visuele elementen. Er zijn verschillende factoren die meewegen in het maken van een keuze, maar visuele content is de laatste jaren het type advertentie dat het meeste wordt gebruikt. Online adverteren met video’s zorgt vanwege de visuele aantrekkingskracht vaak voor erg goede resultaten.

Foto advertenties
Dit is een vorm van adverteren die je ook op veel andere sociale media ziet. Hier wordt je advertentie door middel van een foto weergegeven op de Instagram Feed of Story. Deze advertentie bestaat dus uit slechts een afbeelding.

Collection ads
Deze advertenties kennen een cover foto of video, gevolgd door drie productafbeeldingen. Dit is een beetje een combinatie tussen carrousel en shopping ads. Deze zijn het meest geschikt voor e-commerce bedrijven. Je wilt potentiële klanten bereiken met interesse die het product direct via de advertentie kopen.

Carrousel advertenties
Een carrousel-advertentie is een geavanceerde versie van de foto-advertenties. Hier geeft Instagram de mogelijkheid tot maximaal 10 afbeeldingen binnen een advertentie. Carrousel advertenties werken bijvoorbeeld goed voor meubelverkopers, kledingmerken, vakantieaanbieders, etc. Je kunt gebruik maken van verschillende calls to actions en je product en/of service van meerdere kanten laten zien.
Instagram story ads
Binnen de Instagram advertentieruimte zijn ook stories razend populair. Deze functie kent een groei in populariteit al sinds hij is gelanceerd. De gebruiker kan hierdoor niet om je advertentie heen. Hij wordt getoond zodra de gebruiker door zijn of haar stories aan het swipen is.

Waarom Instagram ads uitbesteden?

Zoals we hebben laten zien, lijkt het simpel maar er komt heel veel expertise kijken bij Instagram adverteren. Wij als ervaren adverteerders maken gebruik van een bewezen werkwijze.

Het opzetten van een advertentie is absoluut niet lastig, maar het succesvol opbouwen en managen van campagnes vraagt om expertise op het gebied van marketing, het in kaart brengen van je doelgroep, kennis van Meta Ads Manager, het algoritme, de juiste data analyseren en gebruiken voor een goed resultaat.

Daarnaast is het heel fijn als je uiteindelijk conversies krijgt door middel van adverteren op sociale media, maar dan ben je er nog niet. Succesvol worden is één ding, maar dit ook blijven gaat om een langetermijnvisie, blijven optimaliseren.

Bij Coppa Marketing hebben we een bewezen werkwijze waarmee we al veel klanten hebben geholpen. Weten wat we voor jou kunnen betekenen? Maak vandaag nog een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!

Plan een gratis strategiesessie
Marketing agency
Most efficient way
Gound-breaking creativity
Transformative marketing solutions