Adverteren op Instagram? Met Coppa is het rendabel!

Instagram is een platform dat wereldwijd meer dan een miljard gebruikers heeft, en in Nederland meer dan 5 miljoen. Daarmee is het een van de grootste social media platforms en liggen er een hoop kansen.

Een groot deel van de gebruikers bezoekt het platform meerdere keren per dag. Als adverteerder kan het dus een goede optie zijn om je merk, naamsbekendheid en sales te laten groeien.

Hoe werkt Instagram adverteren, wat kost het, en is het rendabel? Met Coppa wel! En wij leggen je uit waarom.

 
Wij durven de uitdaging aan te gaan, jij ook met ons?
Plan een gratis strategiesessie >

Nee, ik blijf tevreden met mijn huidige advertentieresultaten

0

Jaar online
marketing ervaring

0

Online campagnes
gedraaid

0

MKB-ondernemers
gingen je voor

Wat is het verschil tussen een organische en een betaalde post?

Allereerst is het handig om het verschil te snappen tussen twee belangrijke termen: Organische en betaalde posts. Een organische post is een normaal bericht op je Instagram dat geplaatst is door een gebruiker, een advertentie is een betaalde post.

Als iemand een advertentie te zien krijgt, kun je ook duidelijk zien dat het om een advertentie gaat. Hier wil je gebruikers overtuigen om tot actie over te gaan. Op welke manier dat is, dat hangt af van het doel van de advertentie. Hier komen we later op terug.

Organische posts zijn echter niet per definitie oninteressant. Je kunt als bedrijf ook organische post plaatsen om bijvoorbeeld relaties op te bouwen met klanten, waardevolle informatie te delen, vragen te beantwoorden van klanten, of simpelweg jouw ‘brand’ op de kaart te zetten.

Waarom adverteren op Instagram?

Waarom zou je adverteren op Instagram? Een aantal voordelen van de organische posts overlappen namelijk met die van de betaalde posts (advertenties). Organische posts zijn gratis, alleen het duurt een stuk langer voordat je het aantal volgers en de gekozen doelgroep bereikt.

Betaalde Instagram campagnes helpen je om sneller je doel te bereiken. Benieuwd hoe wij jouw (omzet)doelen kunnen behalen door het inzetten van advertentiecampagnes op Instagram? Plan een gratis strategiesessie via onderstaande knop. 

Plan een gratis strategiesessie >

Steeds meer bedrijven maken gebruik van Instagram advertenties

Iedere dag maken steeds meer bedrijven een Instagram account aan, en ieder bedrijf brengt weer nieuwe ideeën en perspectieven op tafel.

Door andere bedrijven op Instagram te volgen kun je een hoop leren. Bijvoorbeeld hoe je jouw eigen profiel beter kunt benutten. Hoe je betere Instagram posts maakt die je doelgroep echt aanspreken en je leert in het algemeen beter te snappen hoe Instagram werkt.

Bij Coppa Marketing is dit precies wat we doen. We kijken naar de concurrentie, en dan natuurlijk vooral de concurrenten wiens Instagram campagnes goed presteren.

Met onze expertise in online marketing kijken we naar de strategie die het beste werkt. Dat hangt natuurlijk ook af van de verschillende doelstellingen die een campagne heeft. Dit heeft weer invloed op het type advertentie en op de kosten.

Wat maakt een goede Instagram advertentie?

Dit is per advertentie verschillend. Waar het vooral om gaat is het bereiken van de juiste doelgroep, en deze op de juiste manier prikkelen. Wees kort maar krachtig en geef een duidelijke call to action. Deze kan variëren van ‘Shop nu’ tot ‘Meld je aan voor onze nieuwsbrief’

Adverteren Instagram kosten

Dus, er zijn kansen genoeg als het aankomt op adverteren op Instagram. Maar hoe zit het met de kosten? Want kansen zijn hartstikke leuk.

Maar een Instagram advertentie moet natuurlijk wel rendabel zijn. Wanneer je de juiste strategie hanteert dan is dat het ook zeker. De gemiddelde kosten van adverteren op Instagram liggen tussen de 3 Euro en de 5 Euro per 1.000 impressies (weergaven). De kosten zijn afhankelijk van enorm veel factoren. Een daarvan is de doelstelling van de advertentie.

  • Bereik/naamsbekendheid: Instagram advertenties met deze doelstelling zijn vaak het goedkoopste, omdat zoveel mogelijk mensen wilt bereiken en het hierbij niet uit maakt wie je wilt bereiken. Vaak ligt de CPM (Cost-Per-Mille, oftewel kosten per 1000 weergaven) rond 3 euro. 
  • Websiteverkeer: Met deze advertentiedoelstelling wil je zoveel mogelijk klikken tegen de laagste kosten genereren. Immers hoe meer klikken hoe meer verkeer naar jouw website gaat. In veel gevallen zorgt dit ervoor dat je goedkope, maar minder kwalitatieve klikken naar je website krijgt. De prijs per klik (CPC) ligt dan vaak tussen de €0,05 – €0,50.
  • Leadgeneratie / Sales: Bij advertenties met dit doel wil je leads verzamelen of verkopen genereren. De doelgroep (B2B vs B2C) die je benaderd heeft grote invloed op de CPM prijs bij deze advertentiedoelstelling. De CPM varieert dan tussen ±€3 – €20 per 1.000 weergaven. De meeste bedrijven betalen bij deze doelstelling tussen de €5 – €10 per 1.000 weergaven.

Uiteindelijk bepaal je zelf hoeveel budget je per campagne uitgeeft. Je stelt immers zelf een dag- of looptijdbudget in. Dit budget kun je gedurende de campagne zelfs nog wijzigen. 

Wat we er natuurlijk wel bij moeten zeggen, is dat de daadwerkelijke kosten soms kunnen afwijken. Instagram adverteren werkt net als een soort veiling.

Instagram bepaalt de CPM door middel van een vraag- en aanbodsysteem. Dat zorgt ervoor dat de CPM stijgt bij een hoge vraag. Dat is het geval in het 4e kwartaal, omdat dan veel bedrijven gaan adverteren i.v.m. de feestdagen en dagen zoals Black Friday en Cyber Monday. 

Hoe worden de kosten bepaald?

Je zult je vast afvragen, wat gaat adverteren op Instagram kosten? Wat je ook wilt bereiken, het advertentiebudget speelt natuurlijk altijd een grote rol voor ieder bedrijf. Wij geven je een korte inzage van hoe de kosten voor Instagram advertenties worden bepaald en hoe je jouw budget het meest effectief benut.

1. De doelgroep

De juiste doelgroep is een belangrijk onderdeel van iedere marketingcampagne. Dat weet ook Instagram. De doelgroep speelt dus een hele belangrijke rol in de prijsstelling.

Wanneer je het optimaliseren van jouw campagne wilt maximaliseren, moet een doelgroep dus zorgvuldig in kaart worden gebracht door middel van specifieke persona’s waarin zo veel mogelijk demografische factoren, gedragskenmerken, behoeften, interesses en pijnpunten worden vastgesteld.

Vervolgens moet de content die een persona het meest aanspreekt worden geïdentificeerd en daar moet de Instagram campagne omheen worden gebouwd.

2. Het advertentiebudget

Je advertentiebudget is vanzelfsprekend ook een belangrijke factor. Wanneer je een groter budget hebt, dan kun je een groter publiek bereiken.

Daarnaast kun je met een groter budget ook vaak makkelijker je doel/focus bereiken. Toch is beginnen met een hoog budget niet altijd nodig.

Hoe dan ook zal je met een bepaalde advertentiebudget dienen te starten. Per bedrijf zal dit verschillen, dat mag logisch zijn.

De meeste bedrijven starten met €500 – €1000 per maand. Dat biedt voldoende speelruimte om in het klein te kunnen experimenteren.

Naarmate er meer kennis is naar wat voor jou werkt, en hoe je advertenties op sociale media kunt laten converteren richting jouw doelstelling kun je het budget geleidelijk verhogen. Maar dit kan alleen aan de hand van bevindingen uit feitelijke data.

3. Het advertentie doel

Het doel van een advertentie kan ook de kosten beïnvloeden. Wil je bijvoorbeeld meer likes op een pagina, of wil je dat gebruikers naar je website doorklikken? Iedere advertentie heeft een eigen prijs.

Het is ook belangrijk om een doel te kiezen dat goed overeenkomt met de algemene doelstellingen van je bedrijf.

Of het nu gaat om meer merkbekendheid, meer traffic naar je website of meer conversies, je moet een doel selecteren dat goed bij je bedrijf past en daar een campagne omheen bouwen.

Hoe werkt adverteren op Instagram?

Een Instagram advertentie plaatsen, hoe gaat dat in zijn werk?

Hoe werkt adverteren op Instagram?

Wanneer je met Instagram adverteren aan de slag wilt, dan zet je niet zo even 1, 2, 3 een succesvolle campagne op. Daar gaat een hele hoop aan vooraf. Hoewel het plaatsen van een advertentie op Instagram op zich helemaal geen hogere wiskunde is, is het toch verstandig om in deze fase al een specialist in te huren.

Waarom het risico lopen dat je advertenties niet rendabel zijn? Dan kost adverteren onderaan de streep alleen maar meer. Laten we daarom samen kijken naar wat voor jullie de beste stappen zijn om te zetten. Plan via onderstaande knop een kennismakingsgesprek bij ons in.

Plan een gratis strategiesessie >

Of blijf tevreden met je huidige advertentieresultaten

Facebook Ads manager

Instagram heeft geen eigen advertentieplatform. Instagram is een platform van Meta (voorheen Facebook).

Ook goed om te weten dus, Facebook advertenties en Instagram advertenties gaan goed samen, maar het werkt net even ietsje anders. Maar om betaalde advertenties op Instagram weer te geven heb je dus wel een Facebookpagina nodig.

Een Instagram advertentie wordt dus ook beheerd via Meta Ads Manager. Wanneer je die nog niet hebt, dan moet je een account aanmaken. 

De juiste marketingdoelstelling

Wanneer je op Instagram wilt adverteren, dan is de doelstelling van de campagne ongelooflijk belangrijk. De doelstelling is namelijk hetgeen waarop het algoritme de campagne gaat optimaliseren. Wanneer je op Instagram gaat adverteren, dan zijn er twee hoofddoelstellingen.

1: Leads verzamelen

Deze doelstelling gebruik je wanneer je met jouw Instagram adverteren leads wilt verzamelen. Denk hierbij aan aanmeldingen voor je nieuwsbrief, downloaden van e-book of inschrijvingen voor een webinar. Deze doelstelling wordt naast ‘Conversies’ zeer veel gebruikt. Vooral door bedrijven in de (zakelijke) dienstverlening.

2: Conversies

Heb je een webshop of verkoop je online producten/diensten? Dan is de doelstelling die je kiest als je meer verkopen wilt realiseren. Dit is de vaakst gekozen doelstelling en in de meeste gevallen ook de verstandigste. Het instagram algoritme gaat dan namelijk focussen op het converteren van de doelgroep. 

Het bepalen van de doelgroep

Wanneer je de juiste doelstelling hebt bepaald, dan is het tijd om de juiste doelgroep te bepalen. Het is lang niet altijd het geval dat een groter publiek zich vertaalt in meer resultaten. De kunst is de juiste mensen bereiken. Hoeveel mensen je bereikt maakt weinig uit als deze niet bij jouw product of dienst passen.

Als je al een Facebook pagina hebt waarmee je adverteert, dan heb je de juiste doelgroep misschien al voor ogen. Wanneer dit niet het geval is, dan is het handig om de opties van targeting even door te nemen.

Doelgroep leeftijd en geslacht in Facebook Ads Manager

Locatie targeting

Wanneer je aan de slag gaat met locatie targeting, dan bepaal je daarmee waar je betaalde posts te zien zijn. Dus in welk land, provincie of stad. Ook kun je locaties uitsluiten. Dat is handig wanneer je bijvoorbeeld een service aanbiedt op specifieke locaties.

Leeftijd en/of geslacht

Je kunt bij Instagram ook targeten op leeftijd. De meeste producten of diensten hebben een bepaalde leeftijdsgroep voor ogen. Je kunt targeten tussen 13 en 65+. Daarnaast kun je ook kiezen of je eventueel een specifiek geslacht wilt targeten.

Doelgroep interesses in Facebook Ads Manager

Demografie, connecties en interesses

Wanneer je onder ‘gedetailleerde targeting’ kijkt, dan vind je de optie demografie. Daarbij vind je verschillende subcategorieën.

Aangepaste of look-a-like doelgroepen

Met de optie aangepaste doelgroepen kun je je eigen lijst met contacten uploaden. Op die manier kun je jouw advertentie richten op leads die je al in de pijplijn hebt zitten. En met een aangepaste doelgroep samenstellen kun je ook een look-a-like doelgroep aanmaken. Hierdoor kan Instagram mensen vinden met eigenschappen die vergelijkbaar zijn aan doelgroepen die je al hebt.

Doelgroep interesses in Facebook Ads Manager

Wanneer je de doelgroep hebt bepaald is het tijd voor de volgende stap, het kiezen van je plaatsingen. Het plaatsen geeft aan waar de advertentie getoond wordt: Instagram overzicht, Instagram Stories, Instagram Explore, enzovoorts.

Plaatsingen in Facebook Ads Manager

Plaatsingen

Wanneer je de doelgroep hebt bepaald is het tijd voor de volgende stap, het kiezen van je plaatsingen. Het plaatsen geeft aan waar de advertentie getoond wordt: Instagram overzicht, Instagram Stories, Instagram Explore, enzovoorts.

Plaatsingen in Facebook Ads Manager

Het budget en looptijd

Nu moet je je budget bepalen, en de looptijd van je campagne. Je kunt kiezen tussen een dagbudget en een looptijdbudget. In de meeste gevallen kiest men voor een dagbudget. 

Daarna gaan we de advertentie maken. Op Instagram kies je altijd voor een bepaalde soort advertentie. We nemen de verschillende soorten advertenties even met je door.

Budget en planning in Facebook Ads Manager

Video advertenties

Hier wordt je advertentie getoond middels een video. Hier kun je optimaal gebruikmaken van visuele elementen. Er zijn verschillende factoren die meewegen in het maken van een keuze, maar visuele content is de laatste jaren het type advertentie dat het meeste wordt gebruikt. Online adverteren met video’s zorgt vanwege de visuele aantrekkingskracht vaak voor erg goede resultaten.

Video advertentie Instagram Blueprint Eyewear Voorbeeld

Foto advertenties

Dit is een vorm van adverteren die je ook op veel andere sociale media ziet. Hier wordt je advertentie door middel van een foto weergegeven op de Instagram Feed of Story. Deze advertentie bestaat dus uit slechts een afbeelding.

Collection ads

Deze advertenties kennen een cover foto of video, gevolgd door drie productafbeeldingen. Dit is een beetje een combinatie tussen carrousel en shopping ads. Deze zijn het meest geschikt voor e-commerce bedrijven. Je wilt potentiële klanten bereiken met interesse die het product direct via de advertentie kopen.

Instagram Collectie Advertentie MaisonIrem Voorbeeld

Carrousel advertenties

Een carrousel-advertentie is een geavanceerde versie van de foto-advertenties. Hier geeft Instagram de mogelijkheid tot maximaal 10 afbeeldingen binnen een advertentie. Carrousel advertenties werken bijvoorbeeld goed voor meubelverkopers, kledingmerken, vakantieaanbieders, etc. Je kunt gebruik maken van verschillende calls to actions en je product en/of service van meerdere kanten laten zien.

Voorbeeld Instagram Carrousel advertentie TwisTea

Instagram story ads

Binnen de Instagram advertentieruimte zijn ook stories razend populair. Deze functie kent een groei in populariteit al sinds hij is gelanceerd. De gebruiker kan hierdoor niet om je advertentie heen. Hij wordt getoond zodra de gebruiker door zijn of haar stories aan het swipen is.

Instagram Story Advertentie Volvo Voorbeeld

Waarom Instagram ads uitbesteden?

Zoals we hebben laten zien, het lijkt simpel maar er komt heel veel expertise kijken bij Instagram adverteren. Wij als ervaren adverteerders maken gebruik van een bewezen werkwijze.

Het opzetten van een advertentie is absoluut niet lastig, maar het succesvol opbouwen en managen van campagnes vraagt om expertise op het gebied van marketing, het in kaart brengen van je doelgroep, kennis van Meta Ads Manager, het algoritme, de juiste data analyseren en gebruiken voor een goed resultaat.

Daarnaast is het heel fijn als je uiteindelijk conversies krijgt door middel van adverteren op sociale media, maar dan ben je er nog niet. Succesvol worden is één ding, maar dit ook blijven gaat om een langetermijnvisie, blijven optimaliseren.

Bij Coppa Marketing hebben we een bewezen werkwijze waarmee we al veel klanten hebben geholpen. Weten wat we voor jou kunnen betekenen? Maak vandaag nog een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!

Plan een gratis strategiesessie >

Of blijf tevreden met je huidige advertentieresultaten