Adverteren op Facebook: kosten en uitleg
Begin met Facebook Ads Manager
Om te beginnen met Facebook adverteren moet je een Facebook pagina hebben. Deze moet je vervolgens koppelen aan Facebook Ads Manager als je gaat adverteren. Ga je Facebook Ads uitbesteden bij Coppa Marketing? Dan doen wij dit met alle liefde voor je!
Ads versus Business Manager
Vaak krijgen wij de vraag wat het verschil is tussen de Ads Manager en Business Manager van Facebook. Ads Manager is de plek waar je jouw advertenties beheert en analyseert. Facebook Business Manager is de plek waar je alle onderdelen van je bedrijf kunt beheren. Dit zou je kunnen zien als een huis met meerdere kamers.
Hoeveel kost een Facebook advertentie?
De kosten van Facebook campagnes kunnen behoorlijk uiteenlopend zijn. Dat komt onder andere door de vele verschillende doelgroepen waarop je kunt adverteren, alsook het budget en de kwaliteit van de advertentie. Toch kunnen we je wel een kleine schatting geven.
De gemiddelde kosten van Facebook advertenties
Je kunt een Facebook advertentie opzetten met verschillende doelen. Dit heeft impact op de kosten van de verschillende advertenties. De kosten verschillen dus afhankelijk van de volgende doelen:
- Betrokkenheid bij een bericht (ook wel bekend als engagement): €0,10 – €0,50 per weergave.
- Merkbekendheid: €0,05 – €0,25 per weergave
- Conversie: Dit hangt af van de prijs van het product of dienst
- Websiteverkeer: €0,30 – €1,50 per klik
- Gratis download van een e-book: €0,30 – €1,50 per klik
Zoals we eerder al zeiden kunnen de kosten voor Facebook advertenties uiteen lopen. Voor verschillende groepen, producten en bedrijven kunnen de kosten voor jouw bedrijf verschillen. De bovengenoemde cijfers zijn dus ook slechts een schatting. Facebook Advertising werkt met een soort veilingsysteem.
Hoe werkt het veilingsysteem met Facebook adverteren?
Voordat we gaan kijken naar de diverse factoren die de prijs van jouw Facebook campagne kunnen bepalen, is het goed om te bekijken hoe adverteren via Facebook werkt. Wanneer je snapt hoe het ‘veiling systeem’ van Facebook werkt, dan kun je daar je strategie op gaan aanpassen.
Allereerst moet je via Facebook Ads een advertentiecampagne maken en het doel van de campagne kiezen. Daarna kun je het dagelijks budget selecteren en de doelgroep kiezen. Vervolgens maak je de advertentie aan en wacht je tot de campagne is goedgekeurd door Facebook. Wanneer dit is gelukt dan wacht Facebook op een kans om je advertentie te tonen.
Wat gebeurt er na het beoordelen van de advertentie?
Het Facebook algoritme beoordeelt ieder bod, de geschatte acties en kwaliteit. Hierna gebruikt Facebook die gegevens om de relevantie van de advertentie te berekenen. Facebook genereert vervolgens de totale waarde van de advertentie op basis van het bod. Facebook zal de advertentie met de hoogste waarde laten zien.
Hoe wordt een advertentie waardevol?
Dit is een groot onderdeel van de verschillende factoren die de prijs van de online advertenties bepalen. Het advertentie bod, het geschatte aantal acties, de kwaliteit van de advertentie en hoe relevant deze is voor jouw doelgroep spelen dus allemaal een rol.
Relevantie = Minder kosten!
Het is dus zeer belangrijk dat deze onderdelen kloppen. Wanneer je er bijvoorbeeld in slaagt om de advertentie kwaliteit en relevantie voor gebruikers te verbeteren, dan verlaag je de advertentiekosten en dan is de kans op succes een stuk groter. Facebook geeft zelf al aan dat de advertentiekosten lager zijn voor relevante advertenties.
Adverteren op de juiste manier
De kunst is dus om gericht te adverteren. Je moet potentiële klanten op de juiste manier werven door de targeting in te stellen die het beste werkt. Dat gaat van het doel van de advertentie zoals: Meer websitebezoekers, nieuwe leads, verschillende producten promoten, verschillende acties/engagement bevorderen, bestaande klanten behouden, enzovoorts; tot de demografische gegevens van verschillende doelgroepen zoals leeftijd, geslacht en interesses.
Het bereiken van de juiste mensen
Een voordeel van Facebook als advertentieplatform is het grote bereik dat je hebt. Er zijn gemiddeld meer dan 3 miljard dagelijkse gebruikers op Facebook. Maar ook al bereik je één miljoen gebruikers met je advertentie, als deze mensen niet geïnteresseerd zijn in je product of dienst, dan kun je het wel vergeten. Hoeveel je dan ook wilt uitgeven, het is allemaal voor niets.
Het gaat niet om zoveel mogelijk mensen bereiken, maar om de juiste mensen bereiken: Specifiek targeten zodat je advertentie door de juiste mensen wordt gezien met aangepaste advertentiegroepen. Om de juiste mensen te bereiken zul je ook aan de slag moeten met persona’s en het identificeren van je ideale doelgroep en vergelijkbare doelgroepen, zodat je 100% zeker weet op wie je jouw advertentie richt.
De precieze invloeden uitgelegd
Wanneer je een realistische budgetplanning wilt maken is het belangrijk dat je met een aantal zaken rekening houdt. Wij lichten deze een voor een voor je uit.
-
De doelgroep
De doelgroep heeft een grote invloed op de kosten van je advertentie. Het maakt niet of je de focus legt op een specifieke leeftijdsgroep, geslacht, functies, interesses, het maakt allemaal een verschil in de prijs van de advertentie.
Ook kleine verschillen lopen op
Als voorbeeld nemen we een advertentie campagne die gericht is op vrouwen tussen de 45 en 55 jaar oud. De kosten per klik liggen op ongeveer €0,65, terwijl dit voor mannen €0,65 bedraagt. Dat is een verschil van €0,10 per klik. Dat lijkt slechts een klein verschil, het kan met een paar duizend klikken een heel groot verschil opleveren in de totale kosten.
Het kan dus ook zo zijn dat je met een vergelijkbare doelgroep met slechts een aantal kleine verschillen toch een groot verschil in kosten ziet met een paar duizend kliks. Ook kunnen door gelegenheden als Black Friday of Cyber Monday de prijzen van advertenties veranderen.
-
Het advertentiebudget
Wanneer je een advertentie op Facebook plaatst dan stel je altijd een budget in. Dit kun je per campagne of per advertentie doen. Het maakt niet uit of je nu een budget van €200 of €2000 instelt, het heeft altijd invloed op de prestaties van de advertenties.
Beperkingen met een kleiner budget
Facebook heeft een heel slim algoritme, maar het heeft natuurlijk wel data nodig. Facebook gebruikt de Facebook pixel en vergelijkbare technologieën en trackt de conversies, jouw Facebook Ads en geeft je informatie over hoe deze te optimaliseren. Wanneer je een klein budget instelt dan kan Facebook je minder goed helpen om je advertenties te verbeteren.
Hoeveel budget is aan te raden?
Wij raden dan ook altijd aan om een budget van minimaal €5 per dag in te stellen voor de Facebook advertenties. Wanneer je dan een budget hebt van €100 dan ben je na ongeveer 20 dagen door je budget heen. Dat betekent dat je minimaal €150 tot €200 aan Facebook budget per maand moet reserveren.
Je kunt met een kleiner budget nog steeds resultaten halen
Een groter budget biedt meer flexibiliteit, maar dat betekent niet dat je met een kleiner budget geen goede resultaten kunt behalen. Je moet je alleen wel realiseren dat een kleiner budget zich vaak wel vertaalt in minder resultaten, omdat er met een groter budget simpelweg meer mogelijk is.
-
Het bod op de advertentie
Wanneer je voor een lage biedstrategie kiest (automatisch bieden dus), dan zal dat ervoor zorgen dat de kosten op de advertentie zo laag mogelijk blijven. Wanneer je voor een hogere biedstrategie kiest zul je waarschijnlijk wel vaker in beeld komen, maar tegelijkertijd zullen de kosten aanzienlijk stijgen.
-
Het doel van de advertentie
We hebben het al eerder gehad over de verschillende advertentie indelingen/doelen. Voorbeelden hiervan zijn naamsbekendheid, engagement en conversies. Over het algemeen geldt dat, des te waardevoller het doel is, des te duurder de advertentie zal zijn. Een advertentie aan een gebruiker tonen (naamsbekendheid) is namelijk een stuk makkelijker dan het daadwerkelijk realiseren van een verkoop (converteren).
-
Advertentie plaatsing en kwaliteit
Facebook biedt een hoop opties. Je kunt niet alleen adverteren op Facebook maar ook op Instagram, Facebook Messenger en het Audience Network. De plek waar een advertentie geplaatst wordt, heeft invloed op de kosten. Advertenties op andere plaatsen kunnen bijvoorbeeld wel 20 tot 80 cent duurder zijn per klik dan op Facebook.
Relevantie scores
De kwaliteit van de Facebook advertentie en de relevantie ervan bepalen ook voor een groot gedeelte de kosten en prestaties. Wanneer je een advertentie maakt die hoog scoort op relevantie en betrokkenheid, dan heb je lagere kosten en dan zal Facebook deze eerder aan hun gebruikers tonen. Je hebt inzicht in je eigen relevantie scores binnen de Facebook Business Manager.
Waarom Facebook adverteren uitbesteden?
Waarom zou je Facebook advertenties uitbesteden? Wanneer je zelf een advertentie maakt op Facebook, dan zul je denken dat dit misschien niet al te moeilijk is. Maar wanneer je advertenties op Facebook voor een langere tijd zelf probeert te regelen dan zul je het volgende al gauw merken:
Het runnen van een goede campagne met succes vereist expertise en een constant proces van optimalisatie van zowel de advertenties zelf als het advertentiebudget.
Optimaliseer je advertenties en budget
Wil je voorkomen dat je geld verspilt, wil je dat mensen daadwerkelijk je product kopen, je website traffic verhogen of meer interactie op je posts? Besteed Facebook advertenties dan uit aan de professionele adverteerders van Coppa Marketing.
Vrijblijvend strategiegesprek
Met onze jarenlange expertise en bewezen werkwijze kunnen wij jouw advertenties en campagnes opzetten, optimaliseren en beheren. Met Facebook kun je heel veel, maar dan moet je het platform wel op de juiste manier gebruiken. Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Neem nu contact op voor een vrijblijvend strategiegesprek!